A PRÓBAGAZDA



Mikor engem föladtak az iskolába, sehogy se akartam beleszokni a tudományba. Majd ríva fakadtam, mikor először nyomták a kezembe a tollat. Pedig szép szerszám volt nagyon, piros szárú, réznyakú. De az édesapámnak nagyobb öröme telt benne, mint nekem.
- Öröm nézni, milyen szép portéka ez - forgatta a kezében.
- Szebb annál a kapa meg a szőlőmetsző kés - morogtam kedvetlenül.
- Könnyű portéka!
- Könnyebb a cseresznyeszedő szék!
- Tudós ember, aki bánni tud vele.
De erre kibuggyant belőlem a keserűség. Földhöz csattantottam az új tollat, hogy mindjárt lekéredzett a réznyaka.
- De én nem akarok tudós ember lenni! Én gazdaember akarok lenni, mint édesapám.
- Nono, fiam - nyugtatta édesapám kezét a vállamra, de úgy ám, hogy egyszerre fölkaptam a tollat.
- Jaj - mondom -, inkább tudós leszek!
- Mást mondok én neked, te legény - emelte föl édesapám az államat. - Először mégiscsak írni-olvasni tanulj meg. Jövő nyáron aztán beállhatsz gazdainasnak, ha kedved lesz hozzá.
Erre az ígéretre aztán csakugyan nekiadtam magam a tanulásnak. Kaptam is a vizsgán akkora jutalomkönyvet, hogy nem fért a táskámba. Odaálltam vele az édesapám elé.
- Tudós vagyok, itt a könyv. Gazda lennék, hol a föld?
Világéletében mindig szavatartó ember volt az apám. Kézen fogott, kiballagott velem a szőlőbe, odaállított a dinnyeföld sarkára.
- Látod ezt a vakondtúrást?
- Látom.
- Hát azt a másikat?
- Azt is.
- No, hát ami a két vakondtúrás közé esik, az a te földed. Annak te vagy az ura-gazdája. Teszel-veszel rajta, amit jólesik. Én bele nem szólok semmit, én csak szomszédod leszek.
Kicsi volt a föld, egy jó macskaugrás az egész, de azért volt azon minden. Egy bokor sárga­dinnye, két bokor kukorica, három bokor saláta, négy bokor sárgarépa, öt bokor mák. Bukfencet akartam vetni örömömben, de idejekorán eszembe jutott, hogy a gazdaemberek nem szoktak bukfencet hányni. Ahelyett fölkaptam a kapát, nekiestem a két bokor kukoricámnak, s olyan szerencsésen megkapáltam őket, hogy mind a kettőnek keresztülvág­tam a tövit.
- Sebaj, szomszéd - vigasztalt az édesapám -, legalább ezzel se kell többet bajoskodni.
Másnap még a kakas se kívánt jó reggelt, mikor engem már kergettek ki a földemre. De a nap is jó éjszakát mondott már, mire hazakerültem. Gyomláltam, locsoltam egész álló nap; túrtam‑fúrtam, mint a vakondok.
- Tessék, gazduram, megszolgált kelmed érte - tolta elém édesapám a derelyés tálat.
Csak úgy kopogott a szemem az éhségtől, mégse kívántam az ételt. A kezem hólyagosra törte a kapanyél, jajgattam a nyakamra, nyögtem a derekamra, ólomnak éreztem a lábom. A tetejébe pedig édesapám azzal vigasztalt:
- Nono, Ferenc gazda, majd lesz ez még rosszabbul is!
Hát lett is. Se látszatja, se foganatja nem volt az igyekezetemnek. A mákjaimat mind kirázta a szél; a sárgarépámnak csak levele maradt: a répáját megette a cserebogár hernyója. A salátám­nak meg még csak levele se maradt: lezabálta a csiga. Nem maradt a gazdaságomból egyéb, csak a dinnyebokor.
No de azzal volt is ám annyi bajom, hogy majd beleőszültem. Ha keveset locsoltam, sárgult; ha sokat locsoltam, sárgult. Ha a nap sütött, fonnyadt. Ha a nap nem sütött, bágyadt. Mikor virágzott, megszaggatta a jégeső, mikor megkötött, a kis dinnyéket megverte a ragya.
Dinnyeérésre nem maradt több rajta két dinnyénél. Hanem azok olyanok voltak ám, hogy nem lehetett párjukat találni az egész határban. Alig is vártam, hogy megérjenek. Ott ültem mellettük reggeltől estig, s még a darazsakat is elkergettem róluk. Hanem az édesapámat hiába kértem, nem nézte meg a dinnyéimet.
- Majd ha megérnek, szomszédkám!
Valahára megértek, jelentettem is kevélyen az édesapámnak. Másnap reggel kiballagtunk a földemre dinnyét szedni. Mégpedig korán reggel, harmathulláskor, hogy jókor odaérjünk.
Nagyon jókor odaértünk. Már a dűlőúton elsikoltottam magam:
- Jaj, istenem, az egyik dinnyét elvitte valaki az éjszaka!
- El biz azt - bizonygatta édesapám -, de sebaj, azét viszik, akinek van.
No, legalább az egyiket meghagyta az a jó ember. Meg ám, de arra meg az édesapám tette rá a kezét.
- Ezt meg én viszem el adóba, hékás - azt mondja.
- Adóba?
- Az ám, gazduram. Ha énrajtam megveszik az adót a földemért, én is megveszem terajtad. Ilyen a gazda sorsa, lelkem gyerekem. Magának dolgozik, más veszi hasznát. A te dinnyéd is én adom el a piacon.
Olyan szomorúan nézhettem én erre, mint a jégverte búza, mert édesapám mindjárt megszánt.
- No, ne búsulj, azért neked adom a dinnyéd árát. Legalább vehetsz rajta vetőmagot jövő esztendőre.
- Könyvet vegyünk rajta, édesapám - könyörögtem szemlesütve.
Azt is vettünk, s azóta nem álltam be többet gazdának. Azt hiszem, nem is állok ezután se.